Hét nap, kilenc headliner a Nagyszínpadon, ahol beszél majd Jane Goodall, illetve Al Gore is üzen a Szitizeneknek a Love Revolution jegyében. Sziget augusztus 7-13-ig.
„2018-ban 10 milliárdot is meghaladta a Sziget Fesztivál költségvetése, a cég pedig – az összes többi fesztivállal együtt – sikeres évet zárt, közel 1,5 milliárdos adózott eredménnyel. Idén ismét jelentősen növeltük a fesztivál költségvetését, elsősorban a fellépők terén, de a kivitelezés minőségét is javítani szeretnénk” – kezdte a Sziget szokásos, a kezdetek óta immár 27. sajtótájékoztatóját Kádár Tamás, a fesztivál főszervezője.
„Több szempontból is kimagasló az idei Sziget Nagyszínpadának felhozatala” –mondta Kádár.„Egyrészt a korábban elindított növekedési stratégiát követve a tavalyihoz képest fél milliárd forinttal megnöveltük a fő fellépőkre szánt összeget, ennek köszönhetően a hét fesztiválnapra kilenc headliner kategóriás előadót/zenekart sikerült elhoznunk, akik közül három fellépő díja is meghaladja az eddigi „csúcstartóét” – részletezte a főszervező.
Idén tehát két napon is előfordul majd, hogy a headliner-ek előtt is headliner játszik, mint pl. az utolsó napon a Foo Fighterst megelőző Twenty One Pilots vagy a szombati The National – Macklemore “kombó”.
„Az pedig külön öröm számunkra, hogy olyan aktuális világsztárokat sikerült idén felsorakoztatnunk, akik különböző műfajokban egy széles, változatos rajongói bázist ölelnek fel. Elég,ha csak a Post Malone – Ed Sheeran – Foo Fighters „ívet” említjük” – mondta a főszervező, hozzátéve, hogy a Foo Fighters ráadásul egy két és fél órás koncerttel érkezik a Szigetre. Kádár azt is kiemelte, hogy idén először, a Sziget Love Revolution kampányának elemeit megerősítve a Nagyszínpadon szerepet kapnak olyan, a szervezők által meghívott vendégek, mint például Dr. Jane Goodall ENSZ békenagykövet és környezetvédő, Emi Mahmoud költő, aktivista és UNHCR jószolgálati nagykövete, és videóüzenetben közvetíti gondolatait Al Gore, volt amerikai alelnök, a The Climate Reality Project elnevezésű civil szervezet alapítója. “Szeretnénk a magunk módján felhívni a figyelmet a Love Revolution legfontosabb ügyeire, és ehhez igyekeztünk a szó valódi értelmében vett “influenszereket” megnyerni. Bár egy fesztivált általában a világsztárok határoznak meg, a Sziget abban is kiemelkedik a nemzetközi mezőnyből, hogy a nálunk Nagyszínpadon túl is van élet, ahol a műfaji sokszínűség jegyében változatos programokat kínálunk idén is, mindenki örömére” – tette hozzá Kádár, aki elmondta azt is, hogy a kiemelkedő kínálatnak megfelelően nagy az érdeklődés az idei Szigetre és reményei szerint a tavalyi csúcslátogatottságot idén is hozni tudja az Sziget. „Jó hír, hogy május 9-ig még olcsóbban lehet jegyeket venni, s bár az Ed Sheeran napra már a napijegyek elkeltek, de még van olyan bérlet, amivel nem marad le a vásárló erről a koncertről sem”.
Idén szintén a belépésre jogosító karszalaggal is lehet fizetni a Szigeten, azonban a szervezők az applikációról történő feltöltést – ami tavaly nagy sikernek örvendett – még kényelmesebbé tették. Emellett természetesen érintéses (contactless) bankkártyákkal és mobiltelefonnal is lehet majd ugyanúgy fizetni, mint eddig. Idei újdonság a vendégeknek a Fesztivál fiók, mellyel az összes Sziget rendezvény digitális megoldásait tudják használni. Így kényelmesebben és gyorsabban tudnak bármelyik rendezvényre például online vásárolni, karszalagot előre feltölteni.
Fenntartható fesztiválozás
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az idei Sziget fesztivál továbbra is különös figyelmet fordít a környezetvédelemre, illetve a Green Sziget Center program helyszínén a klíma start-upok világába nyerhetnek betekintést a látogatók.
A fesztivál környezetvédelmi intézkedéseinek központjában a műanyag hulladék csökkentése, a víztakarékosság, valamint a Duna megóvása áll. A tavalyról már ismert re-pohár rendszer idén is folytatódik, ami azt eredményezi, hogy mintegy 1,5 millió egyszer használatos műanyag poharat fognak kiváltani a “többutas” poharak. Tavaly a “Don’t Suck- Ne szívd meg” szívószál-mentes kampány 60%-kal csökkentette a szívószál használatot. A nagy sikernek köszönhetően idén egy tovább fejlesztett változattal igyekeznek még jobban csökkenteni ezt az arányt: már a szívószálak önkiszolgáló pultra helyezését sem támogatja a Sziget, illetve, a központi ártáblákra is felkerül a szívószálmentes üzenet. Azok a látogatók, akik mégis ragaszkodnak a szívószálhoz, papírból készült, 100%-ban újrahasznosítható alternatívával szürcsölhetik az italokat. A szívószálak mellett a vendéglátóhelyek nem újrahasznosítható hulladékainak csökkentésére is különös hangsúlyt fektet a fesztivál. Az eddig bevezetett értékesítési szabályokon túl nejlonzacskót egyáltalán nem lehet forgalmazni, és az ételek kiadásakor lebomló tányérokat és evőeszközöket használnak majd. A 2018-as szelektív gyűjtési program eredményességét a kézi takarítás fejlesztésével tervezik növelni, ennek érdekében 50 fő hulladékgyűjtő önkéntessel nő a humánerő kapacitás.
A cél az 50%-os újrahasznosítási arány fenntartása és növelése. Továbbá a fesztiválozók idén is ajándékokért cserébe válthatják be a szelektíven válogatott hulladékot a Green Sziget Centerben. Nem csak a műanyag hulladék mennyiségének csökkentésére, de az eldobott csikkekre is ügyel a Sziget. Idén 50 000 darab mobil hamutartó kiosztását tervezik a fesztivál bejáratánál. A tervek szerint emellett olyan külön PET gyűjtő aktivitások is megvalósulnak, amiket a Sziget partnereivel karöltve végez majd el, ahol a visszagyűjtött PET palackok újrahasznosítását is vállalta az adott partner.
A víztakarékosság is nagy figyelmet kap idén. A fesztivál egy speciális kampánnyal készül a zuhanyzási idő csökkentésére, amit 2018-ban kísérleteztek ki a fesztiválon. Minden zuhanyfülkét takarékos zuhanyzásra felhívó matricákkal látnak el. Ez akár már 20%-os vízmegtakarítást is eredményezhet. A szervezők kreatív módon fogják felhívni a figyelmet a fesztivál területén elérhető vízvételi lehetőségekre is. A vízcsapok a szolgáltatási térképen is fel lesznek tüntetve, és a vízlelőhelyeket embernagyságú vízcseppek fogják jelölni. Az Eco Camping területén vákuum öblítéses ECO WC-ket telepítenek, melyekkel 85%-os vízmegtakarítás érhető el.
A Duna tisztán tartására is fontos szempont. A Sziget önkéntesei naponta tartanak majd közös szemétszedést, hogy a Sziget dunai partszakaszán ne juthasson hulladék a vízbe.
Mindezek mellett a Fesztivál idén bevezet egy új étkeztető blokkot, ahol a fenntartható táplálkozás kerül a középpontba. Ebben a blokkban alacsony CO2 kibocsátású ételeket – nem csak a vegán és vegetáriánus, hanem halat és csirkét – forgalmazó helyeket találhatnak a fesztiválozók.
Az itt képződött konyhai hulladék a Szigetre kitelepült mobil komposztáló berendezésben kerül majd feldolgozásra, ahol a tervek szerint 100 m3 ételmaradékot, lebomló csomagolást dolgoznak majd fel. Az itt készült humusz anyag az Óbudai-sziget rekultivációja során kerül felhasználásra a Főkert által. A mobil komposztáló mellett egy „látványlabor” is helyet kap, ahol a komposztálás folyamatát tudományos igényességgel mutatják be a látogatóknak.
Az energiahatékonyság érdekében a fesztivál önálló mérőórával szereli fel a kereskedelmi egységeket, és energiahatékonysági tanácsokkal látják el az üzemeltetőket. Az önkéntesek segítségével azt is figyelni fogják, hogy a javasolt intézkedésekből melyeket vezetik be.
Az ECO CAMPING POWERED BY E.ON a fesztivál tudatos kemping zónája, ahol a korábban már említett vákuumos WC-k mellett upcycling bútorokkal, közösségi reggelikkel, környezetbarát tisztítószerekkel teremtenek zöld kempinget a fesztiválozók számára. A sikeres tavalyi bemutatkozás után idén újra lesz napelemmel működő kemping az E.ON támogatásával. A különleges hangulatú és egyben fenntartható Eco Kemping nemcsak kényelmes, hanem környezettudatos is lesz, hiszen E.ON Solar napelemek állítják elő a melegvizet és az áramot. Szintén napelemek segítik majd a telefontöltést az energiacég standján, ahol a fesztiválozók hűsölve töltődhetnek fel. Az E.ON élményeket is kínál: a standjuk és a tavaly népszerűvé vált lépésszámláló applikációjuk idén újabb meglepetéseket tartogat.
Ezen kívül a merchandising területén is bevezetnek egy új SZIGET termékcsoportot, SzigEthical néven. Ezek a Fair Wear Foundation által validált organikus pólók, vászontáskák és BPA-mentes kulacsok. A termékek megvásárolhatóak lesznek mind a merch-pultokban, mind a Green Sziget Centerben és a Recycling Point-okban.
A szervezők idén jobban hangsúlyozzák a fesztivál kerékpárbarát jellegét. A Csepellel való együttműködés keretei között 70 db biciklit kap a Sziget stáb, ezek között 10 db egyedi, „Love Revolution” fényezéssel ellátottat. A Csepellel és a Magyar Kerékpáros Klubbal közösen „Bringázz a Szigetre” kampány is készül, ami a különböző közösségi médiumok segítségével hívja fel a figyelmet a Sziget biciklibarát jellegére.
Az új intézkedések a Fesztiválon évek óta folyó komoly szakmai munka eredményei, amelyek idén is folytatódnak. Így a fesztiválszervezők megismerik a fesztiválozók környezetvédelmi programokhoz való viszonyát, folyamatosan adatokat gyűjtenek, és kisebb kutatásokat bonyolítanak le kifejezetten azzal a céllal, hogy nemzetközi konferenciákon és más szakmai találkozón bemutatható tudásbázist hozzanak létre. A kutatások és monitorozások eredményei egyébként megtalálhatóak lesznek a 2019-es SZIGET Fenntarthatósági Jelentésben is.